Verhuizing in 2021; welke instanties komen hier allemaal bij kijken?
Een verhuizing is niet niks, er moet veel geregeld worden om het allemaal soepel te laten verlopen. Naast al dat gesjouw van verhuisdozen moeten er tal van administratieve zaken geregeld worden. Zo moet je er bijvoorbeeld voor zorgen de post netjes mee gaat verhuizen naar het nieuwe adres. Hiervoor moeten allerlei instanties op de hoogte worden gesteld. Daar ben jij zelf verantwoordelijk voor. Maar waar moet je beginnen? Wie moeten er allemaal worden ingelicht? Zo komen er bij een verhuizing tegenwoordig een hoop instanties kijken. Welke dat zijn, dat leggen we voor je uit in dit artikel.
Automatische berichtgeving – Welke instanties hoef jij niet in te lichten
Sommige instanties worden tijdens een verhuizing automatisch ingelicht. Dit is makkelijk, want dan hoef jij het niet meer te doen. Deze automatische berichtgeving wordt uitgevoerd door de gemeentelijke basisadministratie van jouw nieuwe woonplaats. De gemeente van jouw nieuwe woonplaats moet je dus wél zelf inlichten. Hoe? Dit doe je dus bij de gemeente van je nieuwe woonplaats. Zij zullen de gegevens aanpassen in de Basisregistratie Personen (BRP). De BRP is een grote databank waarin al deze gegevens staan opgeslagen. Hoe je dit precies moet doen, werkt voor elke gemeente anders. Bij alle gemeentes kun je dit ten alle tijden in het gemeentehuis regelen. Bij sommige gemeentes kan dit ook via de website.
Het is verplicht om de adreswijziging tussen de vier weken voor en vijf dagen na de verhuizing door te geven bij de gemeente van je nieuwe woonplaats.
Instanties die automatisch worden ingelicht door de gemeente basisadministratie zijn:
- Zorgverzekering
- Ziekenhuizen
- Belastingdienst
- Politie & Brandweer
- RDW
- DUO
Welke instanties moet je zelf inlichten?
Er zijn naast de bovenstaande instanties, ook talloze instanties die niet automatisch ingelicht worden. Deze verantwoordelijk ligt bij jou zelf. Een hoop bedrijven, zoals PostNL, hebben hier een verhuisservice voor. Deze zijn online te vinden en zijn veelal gratis. Bang dat je een aantal instanties vergeet in te lichten? Wij hebben een checklist voor je gemaakt:
- Telefoon en internetprovider (KPN, Ziggo)
- Verenigingen (Hondenvereniging, sportvereniging etc.)
- Huidige bedrijf waar je werkt
- Huisarts & Apotheek
- Diverse zorginstellingen (Denk aan de fysio)
- Kamer van Koophandel
- Notaris
- Bank
- Kranten en tijdschriften waarop je geabonneerd bent
- School
Verhuizing laten regelen?
Hulp nodig met verhuizen? Of nog andere vragen? Neem contact op met Wiersma Verhuizingen of vraag een offerte aan. Wij zorgen ervoor dat je met een gerust hart verhuisd en nemen vol passie alle zorgen uit jouw handen. Je kunt ons bereiken op 058 288 1412. Liever een kopje koffie drinken? Wij bevinden ons op de Morseweg 7 in Leeuwarden, je bent van harte welkom! Een offerte aanvragen kan hier.